37. 実在的な知識を通して

実在的な知識を通して

サダナの実践は、粗雑な物資的肉体的なエネルギーを精妙な精神的なエネルギーに転換し、また精神的なエネルギーを霊的なエネルギーもしくは認識能力へと転換することを目的としています。そして最終段階では、実践者が[至上の存在]と一つになることを可能にするのです。こうして、一連の段階の中で、サダナは物質をエネルギーに変換し、エネルギーを観念に、観念を[意識]へと変換させて、そして最も高位の段階では[至上の意識]の中に身を忍ばせるのです。
    したがってサダナの目標は、個々の自我を[認識の原理(プルシャ)]の中に確立することなのです。プルシャはあらゆる所に、あらゆるものの中に存在しています。実際、あらゆるものの表現は、プラクリティ*の活動原理によって縛られたプルシャ(宇宙意識)の姿なのです。
あなたが目指すべきものは、活動原理によって縛られたプルシャではありません。あなたの目標は、プラクリティが活動していないプルシャであり、すべての束縛から自由なプルシャなのです。[彼]が絶対的に汚れのない、全知の、偏るところがないという実在的な知識を通して、あなたは悟らなければならないのです。何をするにしても、あなたは常に思い起こさなければなりません──個人と集団とのいずれの形においても、そこに顕現する世界は[彼]の現れなのだ、ということを。そしてまた、献身を通して、目覚めるべきです──[彼]はあなたの人生の命であり、あなたの内なるハートの主である、ということを。あなたにとってこれ以外には何も探し求める必要はないのです。

スバシタ・サングラハ 第6巻より

*プラクリティ: 至高の活動原理。ブランマ(宇宙意識)を構成する2つの要素の内のひとつで、プルシャ(純粋意識)の宇宙創造を3つの活動因子によってサポートする。

(訳:Shyam)

 

Through real knowledge

The practice of Sa’dhana’ aims at converting the crude physical energy into subtle psychic energy,
and the psychic energy into spiritual energy or cognitive faculty,  and in the final stage enables the practitioner to become one with the Supreme entity.  Thus in successive stages,  sa’dhana’ converts matter into energy, energy into idea,  idea into Consciousness,  and at the highest stage,  ensconces one within Supreme Consciousness”.
       So the goal of Sa’dhana’ is to establish one’s self in the Cognitive principle (Purus’a).   Purus’a is everywhere in everything.  In fact,  every manifestation is a form of Purus’a bound by the principles of Prakrti.
Your goal is not the Purus’a bound by the principles of Prakrti ;  your goal is that Purus’a in whom Prakrti lies dormant,  the Purus’a who is free from all bondage.  You will have to realize through real knowledge that He is absolutely unblemished,  all-knowing and unbiased.   While performing actions you must remember that the manifested world of both individual and collective forms is His manifestation,  and through devotion you should realise that He is the life of your life,  the lord of your inner heart.  You should not try to look for any other entity”. 

Ba’ba’… (From Subha’sita Sam’graha, Part-VI)