永遠なるものの真実のスタンス
至高なる存在を、単に全知の存在としてだけでなく、人生のすべてとして、魂のすべてとして受け入れる者たちにおいて何が起こるのでしょうか?そしてまた、誰が[彼]を心から信愛なる想いの対象として受け入れるのでしょう? その答えとは、つまり、彼らは間違いなく不滅の存在に到達する、いうことです。知性認識の能力に思い上がることなく、魂のすべてをかけて[彼]を愛する者には至高なる存在の顕現は明らかです。精進すればするほどに彼らは光輝に包まれ、より輝きを増すのです。ブランマ(宇宙意識・神)は愛の化身であり、限りない存在です。[彼]を心から愛する者は有限性の世界から無限へと着実に前進するのです。取るに足らない思いや狭い感情は至上の存在へと向かう動きの中でその者の心の中から消え去ります。ブランマはすべてを含みます。それ故にブランマを愛することはすべてを愛することを意味します。だからこそブランマ・サダカ(宇宙意識への熱望者)はあらゆる人々や諸々の物の中にブランマを見、そしてすべてを分け隔てなく愛するのです。彼らはすべての国々を自国のように、すべての言語を母国語のように、そしてすべての人種を自らと相違わぬ人種であると見なします。 昆虫や地を這う虫でさえ人間にとってこの上ないもののように親しみを感じるのです。彼らにとって小さな蟻の存在の意義と魅力は象のそれらと全く変わらないのです。彼らは全宇宙が我そのものであり、全てに思考を巡らすブランマはまさに全てに思考を巡らす自分自身であることを知るのです。これが永遠なるものの真実のスタンスなのです。
スバシタ・サングラハ 第7巻
(訳:Shyam)
The true stance of immortality
What happens to those who accept the supreme Entity not only as the Omni-telepathic Entity, but as the life of their lives, the soul of their souls? Who accept Him as an object of genuine devotional sentiment? The answer is that they will certainly attain immortality. The manifestation of the Supreme Entity will be clearer in those who are free from the vanity of intellectual knowledge, who love Him as the soul of their soul. The more elevated they become, the more their existence will glitter with spiritual effulgence. Brahma is Love personified, Brahma is unbounded. One who is in deep love with Him will steadily advance towards the infinite from the world of finitude. All petty thoughts and narrow sentiments disappear from the mind of a person moving towards the Supreme Entity. Brahma includes all; Therefore to love Brahma means to love all. So Brahma sa’dhakas (aspirants) see Brahma in everyone and everything, loving all equally. They look upon all countries as their own country, all languages as their own language, and all races as their own race. Even the worms and insects are as dear to them as the greatest of human beings. To them the importance and glamour of tiny ant is equal to that of an elephant. They realize that the entire universe is their own self, that the all-thinking Brahma is their own all-thinking self. This is the true stance of immortality.
(From Subhasita Sam’graha – part Vll)